Havenvissen deel 3

Zaterdag 5 november, vandaag weer afgesproken met Frans en Cor om te gaan vissen in de haven van Huizen. Ik heb het weer simpel gehouden en heb gevist met de 7 meter telescoophengel van Ultimate met een opslag van 6 meter en een dobber van 1 gram, want er stond geen wind en het water lag er als een spiegel bij.
Om 07.30 uur was het licht genoeg om je dobber te kunnen zien en Frans en ik zijn klaar om te gaan vissen. Cor begint later, want hij maakt zich niet zo druk en hij moest zijn nieuw gekochte tuigjes nog aanpassen. Frans vangt in een rap tempo 10 vissen en na een half uur valt het daarna stil bij hem. Ik vang in een gestaag tempo mijn vis en om 09.30 uur heb ik 35 voorns en 5 posjes.

Het is vandaag niet zo wild en dat zal waarschijnlijk komen omdat de wind gedraaid is naar het oosten en de grote aalscholver die regelmatig bij ons in buurt zwemt.
Om een uur of elf hoor ik ergens een schreeuw en zijn mijn 2 kleine (grote) vrienden Tjeerd en Cristiaan gearriveerd en is het gedaan met de rust. Ze komen naast mij staan en als ik ze allebei een cap geef van HSV Naarden Bussum zijn ze blij verrast.
Voor Tjeerd had ik ook nog een hakensteker + keykoord + vislectuur meegenomen. (Cristiaan krijgt volgende week zijn plastic zak dezelfde inhoud van mij).
Ik ben nog een poosje met hun hengels en tuigjes bezig geweest, dus het vissen van mijzelf schoot er een beetje bij in. Om 12.30 uur ben ik gestopt en had toen ruim 100 vissen op mijn teller staan.

Zondag 6 november.
Als ik bij de Haven van Huizen aankom om 06.45 uur is er nog niemand en als ik mijn leefnet + voeremmer op de plaats zet waar ik ga vissen, komen er 2 mannen aanlopen die vragen of ik hier ga vissen. Als ik een bevestigend antwoord geef, zeggen de heren dat ze hier een wedstrijd gepland hebben. Ze komen uit Vleuten en zeggen dat ze een vergunning hebben.
Ze vragen met hoeveel mensen wij wilden gaan vissen en ik zeg dat er nog 4 vissers zouden komen, waarop zij zeggen dat ze wel een stukje gaan opschuiven.
Ik vraag aan hun om de vergunning te laten zien, want dan gaan wij ergens anders vissen, maar ik krijg als antwoord dat de voorzitter hem heeft, maar die komt niet vissen want hij gaat naar FC UTRECHT – AJAX.
Blijkbaar was er toch geen vergunning aanwezig en zijn de heren naar het uiteinde van de haven gegaan om daar te gaan vissen.
Ondertussen waren Frans, Cor en Willem Groen ook gearriveerd en zijn we gaan uitpakken.

Om 07.30 uur kwam ook Noel Gulpen uit Heerlen !!! (liefhebber van het havenvissen) aangereden en na een kort praatje ben ik verder gegaan met mijn voorbereidingen.
Vandaag ga ik alles goed voorbereiden, want over 2 weken beginnen de eerste wedstrijden en dan wil wel weten hoe ik voorsta. Ik ga op 2 verschillende plekken vissen vandaag, 1 hengel voor 10 meter uit de kant en 1 hengel voor 5 meter uit de kant.
Er is meer wind als gisteren en hij komt uit het noorden en staat dwars op het water. Ik begin met het vissen op 10 meter en laat de plek op 5 meter het eerste uur ongemoeid, gooi wel af en toe wat hennep en casters op de plek. Na een uur heb ik 20 voorns gevangen en ga ik na de plek op 5 meter en vang meteen vis.

Noel zit naast mij en vist ook op 2 verschillende plekken en vangt in een rap tempo zijn vis en doet dat steeds afwisselend op de 2 plekken die hij gemaakt heeft. Frans zit links naast mij en vangt een stuk of 5 visjes en valt dan weer stil. Willem Groen zit daarnaast en vangt wel gestaag zijn vissen. Cor zit daarnaast en is vandaag gelijk begonnen met vissen als Frans, Willem en ik vangen ook rustig door. Na 2 uur vissen heb ik 50 vissen en komt Cor even kijken bij Noel.

Zoals jullie weten vist Cor nog niet zo lang en had ik tegen hem gezegd als je wat wil leren van het vissen in de havens moet je bij Noel gaan kijken.
Na 10 minuten kwam Cor weer bij mij staan en kon zijn ogen niet geloven, volgens hem was Noel zo snel met vissen vangen, onthaken en weer opnieuw beazen van de haak, dat het niet te volgen was. Ik heb toen gezegd dat hij het maar moest filmen en dan in slowmotion terug moest kijken.

Ik heb bij elkaar 5 uur gevist en had aan het eind 152 vissen, waarvan ongeveer 20 posjes en de rest was voorn en een paar windes.
A.s. zaterdag ga ik nog vissen in de haven van Huizen en dan zondag ga ik oefenen op de Oost-/Westkade in Huizen voor de aankomende wedstrijden.

Groeten Bouke.

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.